Monday 3 October 2011

DEBAT MALAYSIA DAN NUKLEAR bermula kisahnya.......

Assalamualaikum....
Bismillahhirrahmanirrahim....
Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya pada Yang Maha Esa....
Setelah tiga minggu kita menghitung detik, debaran yang hangat membara akhirnya terluah jua...
Hari yang bakal menentukan sejauh mana pencapaian dan kejayaan yang akan kita capai hasil kajian berminggu lamanya tiba sudah...
Sesi debat malaysia dan nuklear yang akan membuka permulaan mengorak langkah menuju
Seminar malaysia dan nuklear : relevankah tenaga nuklear di malaysia...
Sesi debat dan seminar ini merupakan agenda kemuncak dalam project based learning yang kami lalui untuk kursus kpd3016. Program yang kami anjurkan ini bukanlah mudah kerana ia berbeza dengan seminar lain yang kebanyakannya pelajar mendengar ucapan oleh penceramah semata-mata. Dalam projek kami, kami semua akan melibatkan diri secara langsung dan tidak langsung dalam sesi debat dan seminar kami lebih berfokuskan kepada pembentangan hasil kajian kami sendiri.

Sesi debat bermula pada jam 8.30 a.m. Jawatan yang dipertua majlis disandang oleh pengarah program kami sendiri iaitu mohd hafiz bin zain. Pihak kerajaan diwakili oleh dua orang ahli iaitu nurul `ain dan ahmad tarmimi.
Pihak pembangkang pula diwakili olehmohd hanafi dan nor hafizah.
Kedua-dua pihak berhujah dengan penuh semangat untuk mempertahankan usul masing-masing.
Pihak kerajaan membentangkan tentang perbandingan nuklear dengan tenaga lain serta pelbagai kebaikan yang dapat kita perolehi melalui pembinaan reaktor nuklear di malaysia dan langkah-langkah yang akan menjadi inisiatif untuk membendung keburukan nuklear. Hujah-hujah mereka mampu membuka minda masyarakat yang selama ini " fobia " dengan perkataan nuklear kerana membayangkan nuklear dibina sebagai bom atom.
Pihak pembangkang juga tidak kurang hebatnya. Namun kebanyakan hujah mereka lebih berfokuskan tentang tenaga alternatif lain untuk menggantikan nuklear iaitu tenaga hidroelektrik yang dikatakan sudah mampu dan mencukupi untuk menjana penggunaan tenaga di malaysia.
Hujah kedua-dua pihak nyata menaikkan semangat sidang dewan dan menghangatkan suasana apabila sesi soal-jawab dibuka. Sidang dewan tidak ketinggalan memberikan info-info mereka sebelum menanyakan soalan. Walaubagaimanapun, sesi perdebatan yang semakin membara itu dapat ditenangkan oleh yang di-pertua dan berakhir dengan baik.
Di sini saya sertakan sedikit gambar-gambar yang diambil sepanjang proses pengumpulan data untuk debat dan seminar...




Alhamdulillah……

No comments:

Post a Comment